Flo rijstijlanalyse met een app – hoe werkt het?

Flo rijstijlanalyse met een app – hoe werkt het?

Flo is een app (voor iPhone en Android) die je feedback geeft op je rijgedrag en al je ritten logt. Hier op het Flo hoofdkwartier zijn we toegewijd om je inzichten te geven in je rijgedrag. Jij stapt in je auto, en onze app geeft je feedback op je bochtenwerk, remacties, etcetera. Aan het eind van elke rit geven we je een Flo-score om je een goed inzicht te geven in hoe je het hebt gedaan tijdens die specifieke rit. Achter deze magie gaat flink wat rekenwerk schuil. In dit blog geef ik je een paar inzichten in hoe we dat voor elkaar krijgen.

Flo is uniek

Allereerst wil ik wat algemene uitleg geven over Flo. Er zijn veel bedrijven die tracking & tracing-systemen bieden voor bedrijven, dat zijn vaak inbouwsystemen of producten die werken met een dongel (een apparaatje dat je in je auto moet pluggen). Sommigen van deze systemen bieden ook rijstijlanalyse (zoals bijvoorbeeld Cartracker, ook een Decos-product). Flo is anders: wij hebben het loggen van ritten en rijstijlanalyse naar je smartphone gebracht. Je hebt dus geen dure dongel, of een monteur meer nodig! Het mooie is, Flo start en stopt automatisch, dus als je een keer vergeet om een rit te starten, regelen wij dat voor je.

Gebruik van GPS

Om een geloofwaardig oordeel over je rijgedrag te kunnen geven moeten we weten waar je bent op welk moment. Hiervoor gebruiken we GPS, net als Google Maps of elke andere navigatie-app. Het grappige is alleen, Flo heeft geen internet (dataverbinding) nodig om te kunnen werken. Je telefoon weet waar je bent op welk moment en weten we hoe snel je beweegt, hoe scherp de bocht is die je maakt en hoe hard je versnelt of afremt. We gebruiken de accelerometer in je telefoon niet, want dan zouden we erg veel zaken constateren die er niet zijn, of die niet gebeuren. Deze bewegingssensor is simpelweg te gevoelig hiervoor. Zie ook dit Youtube-filmpje:

 

Algoritme, segmenten en scoremodel

Zoals hierboven uitgelegd gebruiken we GPS om je positie te bepalen (dit gebeurt elke seconde tijdens een rit). Hierdoor zijn we in staat genoeg informatie te verzamelen over beweging, verandering in beweging en richting. We verdelen je rit in segmenten (van een paar kilometer). Kijken naar patronen in je beweging, bepalen we wat voor soort segment het is. We onderscheiden ‘city traffic’, between cities’ en ‘highway traffic’. Gedrag binnen deze verschillende soorten segmenten wordt op andere manieren beoordeeld. Je begrijpt dat bijvoorbeeld snelheid en de vaart van een bocht op een snelweg anders kunnen zijn dan in druk stadsverkeer. En uiteraard is de lengte van een segment verschillend, je legt in korte tijd op een snelweg veel meer afstand af dan in de stad. Elk event (bocht, acceleratie etc) dat we detecteren wordt beoordeeld met een groene, oranje of rode kaart. Dit resulteert in punten die je erbij krijgt, of die van je totaal worden afgetrokken. Je uiteindelijke ritscore is gelijk aan de som van al je segmentscores (min je laatste onafgemaakte segment) gedeeld door het totaal aantal segmenten dat je hebt afgelegd.

 

Het tonen van de Flo-score

We gebruiken dus je iPhone of Android telefoon om je rit op te nemen, je realtime feedback (tijdens het rijden) te geven en om je trip-score te tonen. Als je inlogt op je online profiel zie je wat meer informatie en de mogelijkheid om door je ritten te zoeken. Als je een premium-account hebt kun je je ritten downloaden in een Excel-bestand, een Word document of een KML-bestand (met dit laatste bestand kun je je ritten visualiseren in bijvoorbeeld Google Maps). In mijn volgende blog ga ik je vertellen over toffe dingen die we aan het bouwen zijn, of waarmee we in 2016 aan de slag gaan!

 

Download Flo op je iPhone

Download Flo voor je Android smartphone

Link naar profiel

 

 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Andreas Willemse

alles bekijken
Leave a comment

Wees beleefd. Dat stellen wij zeer op prijs.

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on