Spannend! Wij gaan Agile werken

Spannend! Wij gaan Agile werken

Thuiswerken, flexibel werken, het nieuwe werken… de termen vliegen je om de oren het laatste decennium. Bij Decos werken wij op deze manier al aardig wat jaren. Maar vandaag de dag is er een nieuwe trend bijgekomen: ‘Agile’. Uhh… wat? Agile. Ja zeker. Dit is de manier waarop je overzichtelijker, meer gefocust en tevens in teamverband voor de klant werkt, zodat je samen verantwoordelijk bent voor de snelle terugkoppeling en oplevering. Deze manier van werken is voor softwareontwikkeling al een begrip. Bij Decos gaan wij een stap verder en gaan wij het ook toepassen bij services, de collega’s die de software bij de klant implementeren. De gekozen opzet: Development en Operations werken voor 1 product samen. Ik word er blij van! En jij straks ook!

Een duidelijke rol = een duidelijke focus

In ons team ‘JOIN Klant Contact’ (JKC), een onderdeel binnen de Join Suite, zijn diverse functies vertegenwoordigd. Functioneel Consultant, Technisch Consultant, Product Manager, Project Manager, Software Engineer en Customer Support. Bij Agile werkt het iets anders. Dan zijn dit allemaal functienamen die we mogen vergeten. Het draait hier juist om de rolverdeling van het team in zijn totaliteit in plaats van de mooie, individuele functies die alle collega’s binnen Decos hebben.

Wij zijn als team verantwoordelijk voor klantimplementaties en iedereen heeft uiteenlopende expertises, vaak specifiek op een bepaald gebied. Is er iemand ziek of afwezig? Dan moet een collega taken makkelijk kunnen overnemen. Een Customer Support medewerker kan bijvoorbeeld een kleine installatie uitvoeren en de projectmanager een training geven. Door de algemene kennis verspreid te houden, is iedereen in staat om een klant te woord te staan en mee te denken in de volgende stap, specifiek op het product. We zitten nog volop in de ‘proeffase’ waardoor het nu nog af en toe zoeken is naar de juiste balans. De nieuwe en oude situatie lopen natuurlijk nog een beetje door elkaar heen. Zo hebben een aantal teamleden nog werk dat niet specifiek JKC gerelateerd is en in sommige gevallen blijft dit ook bestaan. Toch merken we nu al dat iedereen met nog meer focus bezig is en zijn wij veel meer op de hoogte van de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Je bent echt samen ergens mee bezig! Ook de klant merkt dat de terugkoppeling sneller gaat en de kwaliteit omhoog gaat.

Daily Stand Ups/Refinements/Review/Retro en Sprint

Even een e-mail sturen naar je collega is zo gebeurd. Herkenbaar? Met Agile werken wij gezamenlijk in een dashboard waarin alle taken, afspraken en to-do’s staan. Wordt er een deadline niet gehaald of een project niet afgeleverd? Dan geeft het dashboard direct inzicht in het waarom en ook waardoor de vertraging wordt veroorzaakt. Daar spreek je elkaar direct op aan. Handig, want met elkaar doen we er alles aan om een sprint (periode van 2 weken waarin een aantal taken afgerond moet zijn) te halen. Daarnaast hebben we Daily Stand Ups waarin in we in 15 minuten de dag doornemen en eventuele issues kort bespreken. En… dat scheelt best veel e-mails! Om te zorgen dat alle teamleden precies weten wat ze een volgende sprint moeten doen, is er halverwege de sprint een refinement meeting over de taken die eraan komen. Voor de nieuwe sprint kijken we terug naar de taken van de sprint. Wat hebben we gehaald, wat niet en waarom? Dan is er nog de retrospective. Wat ging er goed, wat kan beter en wie willen wij in het zonnetje zetten?

Even niet denken aan obstakels

Voordat je begint aan een project denk je vaak aan de obstakels die je tegen kunt komen. In mijn rol als Productowner ben ik verantwoordelijk voor de prioritering van de taken. Komt er een ‘spoedje’ voorbij, dan bepaal ik wat er mee gebeurt. Vlak voordat wij begonnen met de overstap naar Agile werken, besefte ik dat ik me gewoon niet goed genoeg kan focussen als ik te veel verschillende projecten van verschillende producten als projectmanager uitvoer. En dat klinkt en voelt snel als falen. Toen heb ik voor mezelf besloten dat als ik mijn werk echt goed en met passie en happiness wil uitvoeren, wil ik dat voor JOIN Klant Contact doen. Agile helpt er namelijk bij om met passie te werken. Er wordt met focus gewerkt! Met onze 16 actieve projecten, is het niet mogelijk om achterover te leunen. Echter geeft het wel een goed gevoel dat je er niet alleen voor staat. Je bent als team verantwoordelijk voor het realiseren van doelen. 

Hoe start jij morgen met Agile?

Je moet natuurlijk altijd ergens beginnen. Daarom deden wij de eerste paar sprints in één week om te leren hoe we die goed moeten vullen met taken en vooral hoe je ze omschrijft. Dat was snel duidelijk en je hebt niet meer het gevoel dat je een enorme workload hebt. Een belangrijke les is; maak een taak niet te groot, want dan ben je eigenlijk met tien kleine taken bezig om die taak uit te voeren. Dat betekent dus tien taken en na elke afgeronde taak heb je weer een goed gevoel. Met Agile werken ben je veel met planningen bezig en zijn meetings niet onbelangrijk. Door deze meetings krijg je continu feedback van teamgenoten, kun je producten sneller opleveren en profiteert iedereen van een ‘blij’ team met blije klanten!

Begin dus met een test project… en breidt het daarna uit

Niet alleen worden wij er blij van, Agile werken heeft vooral voordelen voor onze klanten. Zij zien dat afspraken echt altijd worden nagekomen en snel worden opgelost. Dat kan alleen maar als wij focus hebben én houden. Wij moeten de geoliede machine zijn. En dat zijn we ook dankzij Agile. Dus wanneer start jij met Agile werken?

Meer weten? Vraag het mij!

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+
Natascha van den Bos

Natascha van den Bos

alles bekijken
Leave a comment

Wees beleefd. Dat stellen wij zeer op prijs.

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on