Respect voor onze KCC-afdeling!

Respect voor onze KCC-afdeling!

Onlangs draaide ik een dagje mee bij het KCC. Een vrij ongebruikelijke carrièremove voor een gemeentesecretaris, dat begrijp ik. Het was uiteraard een eenmalige actie. Ik wilde gewoon meer inzicht hebben in hoe de medewerkers van het KCC werken en waar ze zoal tegenaan lopen.

Respect!

Van tevoren had ik al diverse noodzakelijke instructies gekregen van Mariëlle en Ton, en bij het meedraaien hielden Gerda en Liesbeth gelukkig een oogje in het zeil. Om te beginnen wil ik zeggen: mijn bevindingen zijn zonder meer positief. Ik heb groot respect en bewondering voor de collega’s bij het KCC. Wat weten ze veel! Ze zijn netjes naar onze burgers toe. Proberen de meeste vragen direct af te handelen. Blijven kalm, ondanks het feit dat er soms enkele bellers wachten. Tussen de telefoontjes zaten ook een tweetal “mystery-guest” verzoeken. Ook die worden vakkundig herkend en afgewerkt.

Interne niet-bereikbaarheid

Wat me opviel was onze interne bereikbaarheid, of negatief gezegd: de niet-bereikbaarheid. We vullen onze agenda’s maar gedeeltelijk in. We gaan soms van onze plek om koffie te drinken en vergeten de telefoon mee te nemen. Op het scherm zie ik dat een collega een interne afspraak heeft, maar ik zie niet of ik hem kan storen. Een andere collega zag ik eventjes geleden nog zitten, maar is plotseling niet meer bereikbaar. En als KCC-medewerker maak je dan weer een terugbelnotitie.

Van de 321 telefoontjes die afgelopen weken door het KCC zijn behandeld, werden 248 terugbelnotities gemaakt. Daar schrok ik van! Bij slechts 73 telefoontjes lukte het om door te verbinden naar de collega’s. De meeste terugbelnotities worden binnen de afgesproken 48 uur afgewerkt, maar helaas zie ik er ook nog enkele van begin vorige week staan.

Verbeteren van onze dienstverlening

Wat kan helpen, is dat we allemaal onze agenda’s uniform vullen en duidelijk aangeven wanneer we wel of niet gestoord mogen worden, of wanneer we thuiswerken. In dat laatste geval geldt dan weer dat we wel bereikbaar zijn. Ook is het belangrijk dat de productencatalogus actueel is!

Uiteindelijk doen we het voor de dienstverlening naar onze burgers toe. Door echt te investeren in de bereikbaarheid slagen we erin gezamenlijk onze dienstverlening te verbeteren. Voor mij was de korte tijd als KCC-medewerker een mooie en leerzame ervaring. Mijn dank aan de dames en Ton voor de ondersteuning!

 

Johan Bakens, Gemeentesecretaris/Directeur van de gemeente Nederweert

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Johan Bakens

alles bekijken
Leave a comment

Wees beleefd. Dat stellen wij zeer op prijs.

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on