Een robot als nieuwe collega: hoe pak je dat aan?

Een robot als nieuwe collega: hoe pak je dat aan?

Sociale robots are here. Je hoort het overal, maar zie je ook al robots in je omgeving? Ben jij er al eentje tegengekomen bij andere bedrijven of concurrenten? Of ben jij straks de eerste die een robot binnenhaalt als nieuwste collega?

Sociale robots kunnen ongelofelijk veel. Robotica ontwikkelingen zijn in een enorme stroomversnelling geraakt: ze worden slimmer, kunnen beter waarnemen en hebben een fijne motoriek gekregen waardoor ze steeds menselijker lijken te worden. Daardoor staan we nu aan de rand van het omslagpunt: nog even en ze komen echt ons leven binnenlopen of rijden. Niet alleen in je eigen huis (denk aan de stofzuiger- of grasmaaier-robots) maar zeker ook op je werk.

 

Ook iets voor jouw organisatie?

Bedrijven realiseren zich steeds meer dat robots enorme kansen bieden. Zo kunnen robots er bijvoorbeeld voor zorgen dat we veel efficiënter werken. Denk aan een kraanmachinist die vroeger één kraan tegelijk kon bedienen, maar er nu met gemak 3 tegelijkertijd aanstuurt. Bovendien kan een robot dingen die wij niet kunnen, zoals superzware objecten tillen, of simpelweg 24 uur per dag werken. Al die mogelijkheden kietelen de verbeelding: hoe zou onze wereld eruit zien als deze mechanische helpers alomtegenwoordig zijn?

Heb jij er al aan gedacht waar je robots voor kunt inzetten in jouw organisatie? In fabrieken en in de logistieke sector zijn ze al volledig ingeburgerd, maar robots ontwikkelen zich nu zo dat ze ook van grote waarde kunnen zijn voor dienstverlening. Denk aan receptierobots, robots die mensen begeleiden naar de juiste zaal of robots die pakketjes of gezonde snacks rondbrengen. Heb je wel interesse, maar geen idee hoe je een dergelijk traject moet aanvliegen? Als je aan de wieg van een nieuwe ontwikkeling staat, kun je niet afkijken bij de buren. Je zult de oplossing echt zelf moeten ontwikkelen. Maar dat is ook juist precies het mooie: je kunt de robot alles leren door hem volledig te programmeren voor de taken die jij nuttig acht.

 

Trial and error

Bij Decos zijn we een paar jaar geleden gestart met de ontwikkeling van een eigen receptierobot. Daar leren we ontzettend veel van. Als ontwikkelaar werk je bijvoorbeeld vaak op basis van aannames, maar je weet eigenlijk niet of die helemaal kloppen. Zo zijn we er bij het ontwikkelen van onze receptierobot van uitgegaan dat een bezoeker het prettig vindt dat hij proactief begroet en benaderd wordt. Maar is dat inderdaad zo? Je kunt daar hele lange discussies over voeren, maar je kunt het natuurlijk veel beter testen in de praktijk.

Als je ook een eigen robottoepassing wilt ontwikkelen, en ik je een tip zou mogen geven, dan is dat: ga te werk op basis van trial and error. Neem een concreet probleem dat je met de robot wilt oplossen en bouw zo snel mogelijk een prototype robot dat dit probleem oplost. Wij zijn softwareontwikkelaars, dus wij hebben verschillende soorten robots (de ‘hardware’) gekocht om daar lekker tegenaan te programmeren. In de designfase stel je vast welke taken je wilt dat de robot uitvoert en welke voordelen je daarvan verwacht. Met behulp van pilots ga je onderzoeken op welke terreinen er vooruitgang wordt geboekt. Als je die voordelen inderdaad terugziet in de pilot, is de ontwikkeling geslaagd en kun je door naar de volgende eigenschap. Als er nog onvoldoende waarde wordt gecreëerd stel je hem bij en ga je opnieuw testen, net zolang tot het goed werkt.

Bij innovatietrajecten werken bedrijven nog vaak met een businesscase. Natuurlijk is het van belang dat je mogelijkheden ziet om waarde toe te voegen maar bij echt innovatieve ontwikkelingen zijn er zoveel variabelen dat een uitgebreide business case een schijnzekerheid is. Je kunt namelijk niet voorspellen hoe mensen op een robot reageren en welke voordelen het precies zal opleveren. Bij het ontwikkelen van de receptierobot merkten we bijvoorbeeld dat mensen onze robot regelmatig begroetten bij het binnenkomen én bij het weggaan. Dat hadden we van tevoren niet bedacht! Nu hebben we een functie ingebouwd waarbij de robot je ook gedag zegt bij het verlaten van het pand. De belangrijkste test blijft natuurlijk: zijn klanten geïnteresseerd.

 

Just do it

Een tweede tip: zorg voor het optimale team. In feite geldt dat voor alle innovatietrajecten, maar ik denk dat het in robottrajecten extra belangrijk is omdat je zoveel aan het testen bent. Je hebt ontzettend veel feedback nodig. Wij zijn bijvoorbeeld een samenwerking gestart met Receptel, een dochter van USG People, waar we heel veel kostbare informatie van krijgen. Bijvoorbeeld over wat een receptionist allemaal moet kunnen. Niet elk probleem vraagt om een ingewikkelde technische oplossing. Een praktijkpartner helpt je inzien wat wel en niet werkt.

Een ontwikkeltraject rond sociale robots is helemaal niet zo ingewikkeld. Je moet er gewoon aan beginnen en het met z’n allen ervaren. Ik heb zelf ondervonden dat je samen tot geweldige projecten komt en dat het prachtige uitkomsten oplevert die je van tevoren nóóit zou bedenken. Ik wens je veel succes!

 

Heb je vragen of mocht je ervaringen willen uitwisselen, neem gerust contact met me op! Je kunt me bereiken op r.vanoers@decos.com.  

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Roeland van Oers

alles bekijken
Leave a comment

Wees beleefd. Dat stellen wij zeer op prijs.

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on